Podniky v omezeném režimu, prázdné kanceláře, potemnělé restaurace i kavárny… To je s přestávkami realita posledního roku v Česku. Pandemie covid-19 změnila chování lidí. Všichni jsme víc doma, a to má za následek i vyšší účty domácností za energie.
Energetický regulační úřad (ERÚ) poukázal, že právě v domácnostech, kde nyní tráví lidé nejvíc času, vzrostla meziročně spotřeba elektřiny o 4,7 procenta. „Domácnosti si dokonce připsaly rekordní výši spotřeby za více než dvě dekády, vyšší hodnoty naposledy dosáhly v roce 1996,“ potvrdil Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
Domácnosti se však na celkové spotřebě elektřiny podílejí zhruba jednou pětinou. Podstatnou část odebírají podnikatelé, podniky, úřady, provozy a další. A právě tam se loni odehrála zásadní změna. Dokonce tak významná, že byla výroba elektřiny v Česku nejnižší za 18 let. Vyrobilo se 81,4 TWh elektřiny, což představuje meziroční pokles o 6,4 %. Nižší výroba byla naposledy naměřena v roce 2002. Samotná spotřeba elektřiny se pak meziročně snížila o 3,5 %, na 71,4 TWh.
Opačný trend se projevil ve spotřebě plynu, a to nejen v energetice, ale také v dopravě.
V oblasti využití plynu v energetice stoupla v Česku spotřeba zemního plynu o 1,5 procenta na 8,7 miliardy m3.
„V případě plynárenství se projevuje stále větší využití plynu při výrobě elektřiny. To dokládá i bezmála desetinový meziroční nárůst objemu vyrobené elektřiny v paroplynových elektrárnách, které se tím vymykaly trendu poklesu výroby patrnému u jiných typů zdrojů,“ vysvětlil Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
I na druhé „zelenější“ straně čísla vykazovala vyšší hodnoty. Zájem o plynovou mobilitu totiž překonal očekávání.
Celková spotřeba CNG, LNG a zemního plynu s příměsí biosložky BioCNGv dopravě dosáhla téměř 93 milionů metrů krychlových, v porovnání s rokem předchozím vzrostla meziroční výtoč těchto plynů o 1,8 procenta.
„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS).